dinsdag 20 februari 2018

de groepsapp

De groeps-app. Mag ik het even met jullie hebben over het fenomeen groeps-app? Nee, niet die app-groep waar wij samen in zitten, maar al die andere groepen. Die van het kinderfeestje van Bikkel, de groep van het Pingpongen, de buurtapp, de voorleesmoeders, enzovoort.
Of ligt het aan mij dat ik tegenwoordig in allerlei groepen word toegevoegd waar ik met goed fatsoen niet uit kan, omdat ik de cruciale informatie wél graag wil ontvangen? Ik word helemaal dol van al dat nutteloze gezwam. En dan kom ik dadelijk ook nog even terug op die verschrikkelijke emoji’s.

Bikkel is volgende week jarig. Hij viert zijn feestje op 24 maart. Een officiele uitnodiging volgt nog, maar kunnen jullie het vast noteren?

Dat is in de basis een prima uitnodiging. Informatie die ik niet wil missen. Zo’n feestje is in principe een goede reden om een app-groep te beginnen. Maar dan...
Zes ouders laten even weten dat ze het in de agenda hebben gezet. Twee anderen moeten tot hun grote spijt melden dat hun kind verhinderd is. Joep moet naar hockey. Madelief heeft vioolles en daarna een paardrijdwedstrijd. So what! Oh ja, bij nader inzien kan Sophietje ook niet, want opa en oma zijn die dag 45 jaar getrouwd. De groepsapp ‘feestje van Bikkel’ gaat op zoek naar een nieuwe datum. Dat kan zomaar een dag of langer in beslag nemen. Dertig berichten later hebben we acht duimpjes omhoog.
Als die datum is geprikt laat iedereen nog even weten hoe fijn het is dat het toch lukt. Joep verheugt zich al enorm op het feestje van Bikkel. Sophie ook. Madelief ook. Bikkel is blij.

Wat wil Bikkel graag hebben voor zijn verjaardag?

En daar gaan we weer! Sophietje heeft al een idee. Madelief heeft zelfs al iets gekocht. Lol, lol, hartje, hartje. Ze hoopt dat Bikkel van Lego houdt. Ik krijg tijdens het poepen berichtjes over kneedgum, bij de tandarts appjes over Squishy’s en als ik net wil gaan slapen over Fidget Spinners, maar die wil Bikkel absoluut niet meer. Drol, drol.
De ouders van Bikkel willen een paar dagen voor het grote feest ook nog even weten of alle kinderen van frietjes houden. Ties is gelukkig dol op frietjes. Otis ook. Rembrandt houdt niet zo van frietjes. Is er misschien ook een hamburgertje? Sophietje houdt helemaal niet van friet én hamburgertjes. Hebben ze ook pannenkoeken? Joep heeft een glutenalergie, maar dat weten de ouders van Bikkel toch?
‘Feestje van Bikkel’ houdt de gemoederen dagen bezig. Als je de groep verlaat ben je onaardig. En bovendien mis je dan op de dag zelf zomaar een hele reeks iPhone foto’s uit het donkere KidzCity, waar jou kind telkens nét niet op staat. 
Maar goed. Dit is niet de enige groep waarin ik lijdzaam zit te wachten tot het feest voorbij is. Op dit moment zit ik in een stuk of vijf actieve groepen. De trainster van het Pingpongen vraagt elke vrijdag rond de middag welke meisjes op zaterdag zullen komen. Niet wie er niet komt, maar dus wie er wél komt. Gevolg is dat iedereen, elke week weer antwoord gaat zitten geven en waar nodig op elkaar gaat reageren. Leuk dat Lisanne komt. Sanne, Anne en Jojanneke hebben er alweer zin in. Lucy komt niet. Of misschien toch. Tientallen emoji’s vliegen door de Pingpong-app. En als je in de app-groep vraagt of het iets zakelijker mag ben je natuurlijk de narrige papa. Het maakt de juf een beetje verdrietig, want voor haar is het op deze manier lekker overzichtelijk. Een paar lollige moeders sturen gelijk extra berichtjes om die serieuze vader eens een beetje te plagen. Volwassen mensen die meer dan vijf emoji’s in een enkel berichtje weten te proppen. Hartjes, drolletjes, aapjes, sterke armpjes en gezichtjes die volgens mij moeten uitdrukken dat zij heel hard om zichzelf lachen.
Tot slot de cameramannen-appgroep. Reuze nuttig en inmiddels op punten zeer succesvol. Er zitten meer dan vijftig collega’s in die groep dus dat is vragen om ellende. Ondanks herhaalde oproepen kunnen ook hier sommige mensen zich niet of nauwelijks beheersen.

Wil iemand Bert toevoegen?

Hallo collega’s! Lol.

Bertje!

Hai Bert.

Toen Bert en ik nog samenwerkten…

Dat is wel heel lang geleden.

Dat je het nog allemaal weet.

Ik zie het al, deze app gaat mijn leven verrijken. Lol met zonnebril.

Bertje!!!!

Zeker Bert.

Bertjuuuh.

Joost heeft de groep verlaten.

Jasper heeft de groep verlaten.

Natuurlijk heb ik deze groepen allemaal op stil staan, maar ik word er alsnog gek van. In de rust van een voetbalwedstrijd heb ik zo 30 (!) gemiste berichten. Het merendeel is totaal nutteloos. Ik geef Jasper en Joost groot gelijk dat ze de groep verlaten, maar betreur het tegelijkertijd dat zij de informatie die er wél toe doet niet langer zullen ontvangen.
Als ik me op Facebook begeef weet ik dat ik in een moeras van onzinberichten beland. Daar waar mensen hun gebrek aan creativiteit proberen te verbergen door het delen van haatzaai-hoaxberichten, die ze zelf niet gecontroleerd hebben en die hopeloos achterhaald blijken te zijn, maar dat is misschien weer een heel ander verhaal. Op de WhatsApp wil ik in elk geval graag berichten lezen die er voor mij toe doen. Mensen die op elkaar willen reageren, die sturen elkaar maar lekker persoonlijke berichtjes met lol, duimpjes, sterke armpjes, gierende smiley’s en drollen.

Zo, dat moest ik even kwijt!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.