donderdag 27 oktober 2016

DBA update van cameraman Rein


Deze week heb ik uitgebreid gesproken met de heren Blaak en Jonker van de Belastingdienst. Zij houden zich bezig met de invoering van de wet DBA. Momenteel brengen ze de knelpunten in kaart en waar mogelijk zoeken zij mee naar oplossingen. Mij hebben ze uitgenodigd naar aanleiding van mijn openbrief aan Staatssecretaris Wiebes, die ik op 27 september jl. op mij website heb geplaatst en die inmiddels meer dan 87.700 keer is gelezen.
Ik heb de gelegenheid gekregen om in alle rust uit te leggen hoe ik als freelance cameraman aan mijn opdrachten kom, voor welke opdrachtgevers ik zoal werk, wat voor soort projecten ik doe en wat dan de verschillen zijn tussen een cameraman in vaste dienst en een ZZP’er. Uitgebreid mocht toelichten dat ik áltijd de vrijheid heb om een klus wel of niet aan te nemen, zelf kan bepalen op welke dagen ik werk en wanneer ik vrij neem. Hoeveel ik voor een opdracht in rekening zal brengen. Hoe ik mezelf verkoop door te proberen om op de voorkeurslijstjes van regisseurs, producers en planners te komen. Dat ik een bepaald project in principe kan blijven doen als die klus na onderhandelingen terecht komt bij een ander facilitair bedrijf.
Ik heb aangegeven dat ik na tien jaar in vaste dienst zelf heel bewust heb gekozen om me als freelancer verder te ontwikkelen en nu niet anders meer wil. Dat ik mijn eigen pensioenregeling heb, een peperdure arbeidsongeschiktheidsverzekering, een bedrijfsrisicoverzekering en dat ik uiteraard netjes belasting betaal.
Ik kreeg de indruk dat ik zo een helder beeld heb geschetst van de manier waarop nagenoeg alle ZZP’ers aan de facilitaire kant van Omroepland werken. Hoe wij in deze projectgerichte markt telkens de pieken opvangen en dat onze branche niet meer zonder flexibele krachten kan.
Beide heren waren overtuigd van mijn ondernemerschap, maar een concrete oplossing voor de situatie die is ontstaan na de afschaffing van de VAR hebben zij op dit moment ook niet. De zogenaamde ‘gezagsverhouding’ blijft een struikelblok. Wel hebben ze toegezegd mijn verhaal onder de aandacht te brengen bij de beleidsmakers in Den Haag. Ik ben namelijk een duidelijk voorbeeld van de zelfstandig ondernemer die nu tussen de wal en het schip terecht komt en die net niet past in een van de categorieën zoals de staatssecretaris ze hanteert.
Het was een prettig en zeer informatief gesprek met wederzijds begrip. Alleen heb ik niet het gevoel gekregen dat het vanzelf goed komt met de wet DBA en de freelancer in Hilversum. Dit blijkt ook uit een gesprek dat ik de vorige week heb gevoerd met ZZP/DBA deskundigen op het hoofdkantoor van uitzendgigant Randstad. Hoe dan ook zal de politiek ons tegemoet moeten komen. Als er niets verandert zullen de opdrachtgevers vanaf mei 2017 geen risico meer nemen en komen de freelancers in omroepland noodgedwongen in een of andere uitzend- of payrollconstructie terecht. Daar worden in mijn ogen alleen die bemiddelingsbureaus beter van. Voor alle freelance cameramensen, geluidsmensen, belichters, beeldtechnici, algemeen assistenten, visagisten, schakeltechnici, autocue operators, opnameleiders en bijvoorbeeld LSM operators kan dit grote gevolgen hebben. Uiteindelijk ben je geen echte ondernemer meer en vroeg of laat kom je dan terecht in een soort dienstverband. Ik wil dat absoluut niet en zal me hiertegen met hand en tand verzetten. Graag wil ik dan ook in gesprek met de woordvoerders op het gebied van ZZP en DBA in de Tweede Kamer en het allerliefst leg ik mijn case zelf voor aan Staatssecretaris Wiebes. In het uiterste geval is mijn hoop gevestigd op het zogenaamde ‘Groen/Schroevers arrest’, maar eerlijk gezegd hoop ik niet dat het moet komen tot een rechtzaak of proefproces.
Volgens mij wordt het wel tijd dat meer freelancers uit de omroepwereld in actie komen. We moeten ons echt realiseren dat we een serieus probleem hebben. Ik durf er in ieder geval niet op te gokken dat het vanzelf wel los zal lopen. Als we alleen onze opdrachtgevers laten zoeken naar een adequate oplossing moeten we ook niet stom staan te kijken als de gekozen constructie straks niet naar onze zin is.




13 opmerkingen:

  1. Er inmiddels ook een meldpunt voor klachten over DBA:
    https://www.meldpuntdba.nl/
    Niet dat ik verwacht dat daardoor alles goed komt, maar behalve in het openbaar lawaai maken, zou iedereen ook via dit meldpunt zijn of haar beklag moeten doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor de tip van dit meldpunt, ik heb er gelijk gebruik van gemaakt. Net als een cameraman wordt een stemacteur geacht nauwkeurige aanwijzingen van een opdrachtgever op te volgen. Daarnaast is mijn werk niet zomaar door een ander te doen, men kiest namelijk mij om mijn stem en mijn vaardigheden. (Als dat zo vervangbaar zou zijn zou mijn werk veel minder interessant zijn)

      Die hele wetgeving is toegespits op zo'n klein stukje van het spectrum aan ZZP'ers, daar is echt veel te weinig over nagedacht. Op naar een oplossing!

      Verwijderen
  2. Rein dank je wel, ik hoop dat den haag voor ons een werkbare modelovereenkomst kan fabriceren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank Jan Rein!
    Ik doe mee als we de barricades opgaan! Keep me posted and keep up the good work!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Shit. Ik heb me er tot nu toe nauwelijks mee bezig gehouden maar begin nu vragen van klanten te krijgen, of wij niet een "model-overeenkomst" moeten tekenen. Uit de brief van de belastingdienst van enige tijd geleden kreeg ik eigenlijk de indruk dat er niet veel ging veranderen. Als ik jouw relaas zo lees denk ik dat ik me er helaas toch in zal moeten verdiepen. Ik werk op precies dezelfde manier als jij en WIL BESLIST NIET ANDERS!! Is er al een platvorm van ZZP-ers die hier mee bezig zijn en waar ik me bij kan aansluiten?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Rein als het bijgaande artikel leest met dezelfde gesprekspartners dan krijg ik echt de indruk dat ze moeilijk in beweging te krijgen tot een ander idee. Jou verhaal is een uitstekend voorbeeld en zo is ook de insteek van de verschillen vakbonden en producenten geweest. En elke keer vertellen ze dat ze hiermee naar de minister stappen. Om vervolgens bij de gesprekspartner terug te komen met de melding dat het is wat het is - geen zzp maar loondienst. Ik begin me echt af te vragen of ze al deze verhalen wel goed kunnen of willen overbrengen naar Den Haag. Ik hoop van harte dat jouw duidelijk verhaal echt het verschil kan maken, maar gezien de trackrecord van je gesprekspartners ben ik er nog niet zo zeker van.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hulde! wat ontzettend goed at je daar bent gaan zitten. En wat geweldig dat je het allemaal zo duidelijk kan verwoorden. Én je hebt helemaal gelijk als je zegt dat wij als freelancers onderdeel moeten willen zijn van de oplossing, anders zijn we namelijk het probleem. Ga zo door! grote groet Thomas

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Overigens is het apart dat Tentoo (payrolling) een uitzondering van de belastingdienst heeft gekregen voor de Cast en Crew tak dat zij uitzondering hebben op de DBA. Anders waren zij ook verplicht om iemand in dienst te nemen. De belastingdienst wil dus aan de ene kant een 'probleem' op lossen maar aan de andere kant zetten ze een deur open voor een branche die heelveel geld aan wet DBA gaat verdienen over de ruggen van de goede ZZP'ers heen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ZZP Nederland is een actieplatvorm gestart, waarin ze vragen de petitie te tekenen.

    Om de politici de ogen te openen zullen we een petitie aanbieden aan de Tweede Kamer waarin wij voor twee zaken pleiten:
    Een eigen wettelijke positie die zorgt voor rechtszekerheid voor zelfstandige ondernemers
    Een vrijwaringsperiode van 5 jaar verbinden aan de toepassing van goedgekeurde modelcontracten.

    Op onderstaande link kun je de petitie vinden.
    https://www.zzp-nederland.nl/actueel/actieplatform-dba

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Sander Scheepstra29 oktober 2016 om 01:34

    Het is Nederland op z'n smalst.... Wanneer ben je ondernemer, dat is eigenlijk het vraagstuk waar het over gaat. Hoe moeilijk kan het zijn deze vraag te beantwoorden?
    Zouden ze in den Haag weleens van de 80/20 regel hebben gehoord? Een onderneming loopt grote risico's wanneer 80% van de omzet bij 20% van de klanten vandaan komt. Wanneer je als ZZPer meer dan 80% van je omzet bij minder dan 20% van je klanten vandaan haalt zou je er beter aan doen in loondienst te gaan. Simpel te controleren, niks meer te maken met modelcontracten waardoor de administratieve druk enorm toeneemt en gelijk een goede motivator om actief te blijven zoeken naar meer opdrachtgevers.
    Zelf ben ik geen ZZPer maar heb er met mijn bedrijf regelmatig mee te maken, erger me dan ook rot aan al die regels die de 'knappe koppen' erdoor duwen zonder zich goed te verdiepen in de consequenties.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Rein, dit geldt niet alleen voor media pro's in Hilversum. Bijna iedere IT'er in Nederland gaat problemen ondervinden in de continuïteit van zijn of haar bedrijfsvoering. En wat dacht je van de zorg?
    Het toetsen van het ondernemerschap is namelijk maar een dekmantel. Vindt je namelijk ook niet bijzonder dat de groep ondernemers die het hoofd nauwelijks boven water kunnen houden, de mensen die door UWV in het ondernemerschap worden geduwd, niet door de wet DBA worden geraakt? Ons sociale stelsel gaat uit dat iedereen die werkt hieraan bijdraagt. Zelfstandig ondernemers leveren deze bijdrage niet. Tot op heden was het stelsel prima in stand te houden met de aardgasinkomsten, maar die lopen terug. Daarom dreigt er een probleem. En wij, hard werkende ondernemers, mogen de rekening betalen.
    En niemand doet iets...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Beste Rein, dank voor je geweldige inzet mbt het discussiepunt DBA. Als freelance video editor begeef ik me in exact hetzelfde schuitje als jij. En ook ik maak me enorm veel zorgen over de invoering van een wet die een klein percentage schijnzelfstandigen een beter perspectief zou moeten bieden, maar het overgrote deel van de zelfstandigen benadeeld. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden, dus ik zou graag met je in gesprek gaan om aan de kamer tel aten zien dat deze wet voor onze branche niet werkt.

    mvrgr.,

    amy babtist

    BeantwoordenVerwijderen

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.