dinsdag 6 september 2016

headset

Het nu volgende stuk is eigenlijk alleen voor cameramannen onder elkaar. Als je niet geïnteresseerd bent in techniek mag je dit verhaal met een gerust hart overslaan. Ik beloof plechtig dat je niks mist. Voor collega’s die regelmatig met een intercom en dus headsets te maken hebben is het misschien wel interessant om even verder te lezen.
Ik heb namelijk iets nieuws: Een piepklein, in-ear headsetje. Splinternieuw is het niet meer, want de afgelopen maanden heb ik het bij de meest uiteenlopende projecten getest, maar nu kan ik een uitgesproken oordeel te geven: Ik ben enthousiast.

Twee jaar geleden maakte Chantal Janzen, tijdens het Televisiergala in Carré een opmerking over de mensen achter de schermen bij de televisie en daarbij zette ze, volkomen terecht, mijn collega en alom gewaardeerde cameraman Bas Thijssen in het zonnetje. Bas stond daar te draaien en werd direct door zijn collega’s in beeld genomen. Dat was een bijzonder moment. Niet alleen omdat Bas een ontzettend leuke kerel is, maar ook omdat het mij direct opviel dat hij geen headset op zijn hoofd had. Ik begreep er niks van. Waar was de dikke groene koptelefoon die helikopterpiloten ook gebruiken?
Bij navraag bleek dat Bas al een hele tijd speciale oordopjes gebruikt. Dat leek mij ook wel wat, want de geluiddempende headsets van het merk David Clarck die wij doorgaans gebruiken kunnen behoorlijk onhandig zijn. Soms knellen ze. Als ik omhoog of omlaag kijk glijden ze van mijn kale kop en het kan onder die doppen enorm zweten. Los van het feit dat het niet altijd lekker zit en soms best onhygiënisch is, worstel ik al mijn hele carrière met het krulsnoer dat van mijn hoofd naar de camera moet. Hoe vaak ben ik niet half gelyncht door mijn eigen intercom? Bovendien gebruik je bij het filmen vanaf de schouder een headset met slechts een enkele schelp en moet je het andere oor alsnog beschermen met een oordop. Ik had dan na afloop van concerten toch nog vaak last van fluitende oren.
Het duurde even, maar uiteindelijk heb ik uitgevonden dat Bas een ‘in-ear boom mike system’ van het merk Variphone gebruikt. Die heb ik ook besteld. De vriendelijke verkoper van deze apparaatjes kwam bij mij thuis om mijn oren in te schuimen en liet me zien wat hij in de aanbieding had. Een piepklein microfoontje dat aan zo’n gegoten oordop zit. Ik was niet gelijk overtuigd, maar wilde het wel graag proberen. De kosten waren te overzien.
Een paar weken later werd mijn headset in een mooi doosje geleverd en moest ik alleen nog even iemand vinden die er een vijf-polige XLR plug aan kon zetten. Standaard zitten er twee kleine mini-jacks aan, waar wij in Omroepland het liefst zo min mogelijk gebruik van maken. Gelukkig wilde de beste onderhoudstechnicus van Nederland graag met mij meedenken. Ik stuurde mijn aanwinst naar Hengelo en kreeg de aangepaste versie binnen een week retour. Inclusief een verloop om het setje ook te gebruiken op een portofoon en met een extra verlengsnoer waarmee ik voor eens en voor altijd een einde maak aan dat gevecht met het krulsnoer.
Ik heb nu een perfect setje. Het is een genot om te gebruiken. Omdat ik nu in twee oren een speakertje heb hoef ik het geluid niet zo hard te zetten. Het sluit omgevingsgeluid heel goed af en dat werkte zelfs perfect tijdens het optreden van de Red Hot Chillipeppers, op het Pinkpoppodium. Als ik nu even een headset opzet vind ik dat opeens een zwaar en onhandig ding. Mijn in-ears geven me meer een gevoel van vrijheid, omdat ik nu heel makkelijk en snel kan inpluggen.
Had ik al gezegd dat ik er erg blij mee ben?

Het is (nog) geen kant en klare oplossing, je moet immers even solderen, maar zo’n oortje van Variphone kan ik iedere collega van harte aanbevelen. Neem gerust contact met mij op als je meer wilt weten.


info:
Michel Rijke (m.rijke@variphone.nl)
Variphone Nederland B.V.
Qualified Service Provider HearingCoach®
Postbus 1147 / 1440 BC Purmerend
Netwerk 11 / 1446 XB Purmerend
Telefoon : +31 (0)299-404449
Telefax    : +31 (0)299-403519
Gsm          :  +31 (0)6-54340915
Internet   :  www.variphone.nl   





1 opmerking:

  1. Hallo Rein,
    In België gebruiken die in ears al van 2008, ondertussen zijn we al toe aan versie 2, het model dat je nu ook gebruikt. Variphone België in Peer heeft het schema voor de aansluitingen liggen en levert de in ears met een XLR-5 inclusief de verzwakkers in de fiche.
    Het is inderdaad een stuk aangenamer werken met deze in ears.
    Geweldige blog en je slaagt de nagel steeds op de kop, heel veel overeenkomsten met de av sector in België.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.