zaterdag 9 februari 2013

Campbell's Soup



Tijdens mijn eerste trip naar Amerika kocht ik in Pittsburgh Pennsylvania bij de Wal-Mart twee blikjes Campbell's Tomato Soup. Om precies te zijn op zondagmorgen, 19 april 1998. Ik kan dat heel exact nazoeken in mijn eigen dagboek, maar ook in het boek 'Een boekenkast op reis' van Boudewijn Büch. Met hem was ik op reis en hij kocht ook een paar blikjes van deze soep.
Op het parkeerterrein van de gigantische supermarkt probeerde Büch, in de stromende regen, aan de hand van deze blikjes iets uit te leggen over de Andy Warhol. Eerder die ochtend hadden we gefilmd op een begraafplaats bij het graf van de Amerikaanse kunstenaar. Later die dag stond een bezoek aan het Andy Warhol Museum op het program en een ontmoeting met John Warhola, de drie jaar oudere broer van Andy.
Ik stopte de blikjes voorzichtig in een zware gele NOB-flightcase, tussen alle cameraspullen. Thuis kregen ze een prominente plek. Jarenlang stonden ze in mijn flatje op de Amsterdamse Maassluisstraat naast andere prullaria, overgehouden aan mijn reizen met Boudewijn Büch. Het beeldje van Napoleon, een borstbeeldje van Goethe en mijn blikjes Campbell's Soup hadden nauwelijks waarde, maar ze werden behandeld als ware het exclusieve kunstwerken. Een truc die ik van Boudewijn had overgenomen.
De soep was al over de datum toen de blikjes in 2005 verhuisden richting Utrecht. Ik ging samenwonen en kon niet langer aankomen met de vele rommeltjes uit mijn jongensflat. Normale mensen hangen nou eenmaal geen Ajax-vlag in de keuken. In ons nieuwe toilet was geen plaats voor behang van all-areapasjes. Mijn wereldkaart met kopspelden verdween naar de zolder alsmede een ingelijste poster van Goethe. Voor de gesigneerde foto van Mick Jagger was geen plek in het nieuwe huis.
Maar van de blikjes Campbell's Soup kon ik geen afscheid nemen. Het werden pennenbakjes. In die hoedanigheid staan ze alweer zeven jaar op mijn bureau, naast de computers, de perforator, nietmachine en de plakband. Inmiddels is het etiket behoorlijk vaal geworden. De felle rode kleuren die Andy Warhol zo aanspraken in het ontwerp zijn verdwenen. Het is tijd geworden om afscheid te nemen. Onlangs kreeg ik een nieuw pennenbakje. Dit relikwie uit de jaren negentig heeft zijn beste tijd gehad, maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om het vieze blikje in de prullenbak te gooien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.