zaterdag 1 december 2012

bliksemactie


De vorige week donderdag ontving ik van Debby Ego een mailtje met het verzoek om eens mee te denken over een inzamelingsactie voor de Stichting Duniya. Ik had zelf aangegeven dat ik graag wilde helpen en vond dat ik niet moest zeuren toen het bleek te gaan om een bedrag tussen de vijf- en zevenhonderd euro. Debby had heel goede argumenten om een TV toestel en een DVD speler te kopen voor een school in India, maar geen budget.
Ik heb gelijk geld overgemaakt en een blog geschreven over het verzoek van Debby. Eigenlijk heb ik niet heel veel meer gedaan dan het overnemen van haar mail. Zondagavond laat heb ik dit verhaal gepubliceerd op mijn website. Daarna heb ik Twitter en Facebook ingezet om wat extra reclame te maken en vervolgens ging het balletje als vanzelf rollen. Binnen een half uur kreeg ik al een eerste reactie van een trouwe lezer die bereid was om het hele 'probleem' in een klap op te lossen.
Mijn bericht werd vrolijk geretweet en ge-liked op Facebook. Van Debby hoorde ik maandagochtend al dat de eerste bijdragen binnen kwamen op de rekening van de Stichting.
Ik werd er heel vrolijk van. Het is leuk als je mensen kan enthousiasmeren. Mooi om te zien dat vrienden en collega's het met je eens zijn en gelijk in actie komen. Het heeft natuurlijk alles te maken met dit goede doel, de gedachte dat je heel direct weet waar het geld voor bestemd is en de wetenschap dat er geen strijkstokken zijn.
De afgelopen dagen heb ik heel wat heen en weer gemaild met onze heldin in India. Elk bericht was goed nieuws. Donderdagavond, precies vier dagen nadat Debby en ik de actie waren begonnen, stond de teller al op een kleine 1.600 euro. Een "TV van de mensen van de TV" was meer dan geslaagd.
In haar vrije tijd is Debby freelance producer te Hilversum en wel eentje van de doortastende soort. Zij is gelijk vandaag een televisietoestel gaan kopen. Op haar website beschrijft ze gedetailleerd hoe dat in India in zijn werk gaat. Ook dat is weer een prachtig verhaal. Toen ik het las en de bijbehorende foto's bekeek sprong er een traantje in mijn ogen.
Dit hebben we toch maar even mooi geflikt. Een bliksemactie!
Bij deze wil ik vanuit de grond van mijn hart iedereen bedanken die heeft meegedaan. En Debby in het bijzonder. Zij heeft mij een goede week bezorgd.

En denk nou niet dat je geen geld meer over hoeft te maken. (Frank!) Als je de afgelopen dagen te druk was voor administratieve handelingen, dan heb je de boot echt niet gemist hoor. Ik weet zeker dat Debby en de Stichting Duniya prima bestemmingen hebben voor het overgebleven geld en voor alle centjes die eventueel nog binnen komen. Doe alsnog mee en steun het werk van Debby en Duniya. Of wordt donateur! Nergens anders zie je zo concreet het directe resultaat van je bijdrage.
Ik blijf Duniya in elk geval steunen en verheug me nu alweer op een nieuwe bliksemactie in 2013.


ABN-AMRO 44.16.24.383
t.n.v. Stichting Duniya, Bantega




1 opmerking:

  1. Mooi dat deze actie zo snel resultaat heeft gehad. Gisteren ontving ik nog een leuke beloning: een persoonlijke kerstgroet van Debby! Mijn dag was weer goed.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.