zondag 31 mei 2009

ENG (Electronic News Gathering)

Hilversum. Voor we verder gaan moet ik even iets uitleggen. Er zijn namelijk vaktermen die in de televisie-industrie dagelijks worden gebruikt, maar waar de gewone man niets van begrijpt. Neem bijvoorbeeld het fenomeen ENG.
ENG (niet eng, maar ee-en-gee) is de afkorting van Electronic News Gathering en dat is wereldwijd een begrip. Deze term wordt gebruikt om cameraploegen aan te duiden die er met een camcorder op uit trekken om reportages te maken. Dat kan een camjo (camera-journalist) zijn die in zijn eentje te werk gaat, maar ook een ploeg die bestaat uit een cameraman, geluidsman, interviewer, regisseur en producer. In een heel enkel geval is er zelfs een aparte belichter bij.
Oorspronkelijk was er een verschil tussen NG (News Gathering), teams die reportages maakten met traditionele filmcamera’s en de nieuwe ENG ploegen die met elektronische apparatuur als videocamera’s en grote BCN, BVU of U-Matic recorders op pad gingen.
Video was voor nieuwsmakers een veel sneller medium, omdat het materiaal niet ontwikkeld hoefde te worden. De camera’s en recorders werden steeds kleiner en in de jaren ’80 kwamen de eerste professionele camcorders op de markt. Daarmee werd film definitief verdrongen bij het televisienieuws. Alleen de term ENG bleef gehandhaafd.
Tegenwoordig gebruiken we ENG vooral om het verschil aan te geven met ‘meer-camera’. De ENG ploeg gaat met een enkele camera op pad, terwijl voor ‘meer-camera’ over het algemeen reportagewagens nodig zijn. 
ENG ploegen worden ingezet voor nieuws en actualiteitenprogramma’s, maar ook amusement, drama en bijvoorbeeld documentaires worden met behulp van ENG’s opgenomen. De ENG bestaat in Nederland over het algemeen uit een cameraman en een geluidsman. Ze rijden in een MPV-achtige auto en zijn herkenbaar aan een outfit van The North Face.


3 opmerkingen:

  1. Behalve de informatie is dit stukje toch zeker alleen maar een schaamteloze promotie voor the North Face of niet? Heb je een nieuwe nodig? Ze komen in de aanbieding bij Perry... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb begin van ENG mogen meemaken.
    pionieren met KCU buizen camera (of was het de KCN?) BCN recorder op een steekwagentje en een L-kaartje om te dekken onder je hoofdkussen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een ENG ploeg is tegenwoordig vaak zonder geluidsman, die is al wegbezuinigt.
    Overigens rij ik geen mpv maar een stationwagen :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.